Economie, Național

Piața de retail modern din România a ajuns la o valoare estimată între 17 și 20 mld. €

Valoarea pieţei de retail modern din România se situează între 17 şi 20 de miliarde de euro, consumul înregistrând o creştere de peste 10% în 2017, apreciază specialiştii din domeniu.

Conform unei analize de piaţă realizată de Euler Hermes, la creşterea sectorului retail a contribuit şi expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe fiind înregistrate în zona rurală.

Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). Profi deţine şi locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii, în 2017, și Carrefour, care a integrat magazinele Billa.

De asemenea, experţii susţin că 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, şi citează datele Institutului Naţional de Statistică (INS), conform cărora creşterea a fost de două cifre, de peste 10%, a vânzărilor din comerţul cu amănuntul. „Această dinamică a fost susţinută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar şi datorită reducerii fiscalităţii (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminării supra-accizei la carburanţi în T1 şi T2 2017 şi a creşterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forţei de muncă”, menţionează reprezentanţii Euler Hermes.

Pe parcursul anului trecut, retailerii au mizat pe magazinele de tip discount şi pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Astfel, Mega Image a ieşit în afara Bucureştiului, Carrefour a extins conceptul „Carrefour Market”, Auchan a intrat în benzinării cu magazinele „My Auchan”, iar Metro a extins reţeaua „La Doi Paşi”.

Pentru anul 2018, specialiştii estimează că proximitatea şi extinderea retailului în mediul rural are mult potenţial de creştere.

„Retailerii se orientează către localităţile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează şi el: dacă pentru Kaufland suprafaţa uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătraţi, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătraţi. Pentru retailerii concentraţi în Bucureşti, unde comerţul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes şi alte oraşe. De exemplu, Mega Image targetează Cluj şi Timişoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de reţea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual peste 700) şi 10 magazine noi anunţate de Kaufland (cu un buget dublu de investitii – de la 100 milioane de euro, în 2017, la 200 milioane de euro, în 2018)”, se arată în analiza citată.

Pe lista trendurilor din acest an se mai află: îmbunătăţirea experienţei de cumpărare (obţinută printr-un mix de tehnologie şi interacţiune umană în magazin), preocuparea pentru sortimentaţie şi preţ, produsele cu specific local şi produse de origine locală (după modelele „Cooperativa agricolă Ţara Mea” şi „Raftul românesc”), produse premium şi, în acelaşi timp, accesibile ca preţ (conceptul de „affordable premium”), respectiv sustenabilitate şi responsabilitate socială (construcţia de magazine eco friendly, precum iniţativa Lidl care a inaugurat în 2018 al treilea magazin de acest tip),

Euler Hermes, filială a Allianz şi listată la Euronext Paris, este liderul global în asigurarea de credit comercial şi specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor. Compania a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,6 miliarde de euro, în 2017, şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde euro în expunere, la sfârşitul anului trecut.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*