Economie

Aceeași viteză jalnică de lucru. Noiembrie 2020, cel mai recent termen fantezist pentru A10 Sebeș-Turda

Viteza lentă de execuţie pe lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda spulberă practic orice șansă ca șoseaua să devină practicabilă până la sfârșitul anului curent, scrie monitorulcj.ro.

Pe lotul 2 (24,25 km între Pârâul Iovului și intrare Aiud), principalii subcontractori ai grecilor de la Aktor (Marcu, pe partea de terasamente și Retter, pe partea de structuri) sunt foarte bine mobilizaţi. Cu toate acestea, nu la fel se poate spune și despre antreprenorul general.

În câteva zile, grinzile metalice ale podului peste Mureș de la Rădești au fost ridicate de Retter, cu ajutorul macaralelor de la Deme. Săptămâna viitoare urmează rândul grinzilor altor structuri, dezvăluie reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

7 km tărăgăniţi de ani de zile

Pe tronsonul 1 însă, cei 17 km între Sebeș și Pârâul Iovului, lucrurile nu stau deloc bine. O filmare completă a colegilor de la Ziarul Unirea arată o mobilizare mediocră în punctele „nevralgice” – nodurile Sebeș și Alba Iulia Nord.

„Vedem același ritm jalnic cu care italienii de la Pizzarotti ne-au obișnuit, luându-le, de exemplu, peste doi ani de zile să «termine» podul peste Mureș, dar fără asfalt”, își manifestă nemulţumirea reprezentanţii ONG-ului pentru infrastructură.

Astfel, deși teoretic cei 17 km ar putea fi gata în decembrie 2020 și s-ar putea inaugura traficul pe bretelele scurte din nodul Sebeș, nu va fi posibil la viteza de execuţie actuală. Unde pui faptul că, în martie 2019, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, spunea că tronsonul buclucaș va fi gata până la sfârșitul anului trecut…

Restanțe către constructori & subfinanțare

Unul dintre principalele motive din cauza cărora construcţia de drumuri noi și modernizarea celor existente în România înaintează foarte greu este plata facturilor către constructori cu mari întârzieri, afirmă reprezentanţii ONG-ului de infrastructură. Doar câţiva antreprenori sunt în stare să susţină din surse proprii un șantier complex de sute de milioane de lei.

30 noiembrie 2020, termenul de finalizare asumat recent de către constructori, este complet nerealist pe primul lot și practic imposibil pe cel de-al doilea, în condițiile blocajelor existente de ordin birocratic (stâlpi electrici la Alba Iulia Nord și Teiuș) și tehnic, în speță mobilizarea Pizzarotti și a Aktor.
Asociația Pro Infrastructură

În lipsa unei predictibilităţi financiare, aceștia reduc mobilizarea, muncind „cu ţârâita” și întinzând lucrările pe ani de zile – cum este și cazul A10 – până când își primesc banii cuveniţi. Potrivit Registrului Operaţiunilor Generatoare de Obligaţii de Plată (ROGOP) al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), există facturi neachitate aferente investiţiilor majore care datează încă de la începutul anului trecut.

De altfel, Autostrada Sebeș-Turda a devenit un proiect „drastic subfinanţat” în 2020, după promulgarea bugetului naţional de către președintele Klaus Iohannis. Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost „tocaţi” peste 183 de milioane de lei. În schimb, alocarea pentru anul curent a fost de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de aproximativ 200 de milioane.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.