Extern

Astronomii au descoperit cea mai apropiată gaură neagră de Pământ

Cea mai apropiată gaură neagră de Terra a fost descoperită de astronomi la circa 1.000 de ani-lumină distanță de planeta noastră, conform unui studiu științific publicat miercuri, citat de agenția DPA.

Gaura neagră se află pe orbită cu două stele ce pot fi văzute cu ochiul liber din emisfera sudică, a anunțat în jurnalul Astronomy & Astrophysics echipa de cercetători, condusă de Thomas Rivinius de la Observatorul European Austral (European Southern Observatory – ESO) cu sediul în Germania.

„Acest sistem conține cea mai apropiată gaură neagră de Pământ cunoscută”, a spus Rivinius, citat într-un comunicat emis de ESO.

Datorită apropierii lor similare, cele două stele companioane ale găurii negre pot fi observate în condiții de întuneric și cer senin din emisfera sudică fără ajutorul instrumentelor, a explicat ESO.

Galaxia noastră, Calea Lactee, are un diametru de aproximativ 120.000 de ani-lumină. Un an-lumină este echivalent cu distanța străbătută de lumină pe parcursul unui an. Din punct de vedere tehnic, găurile negre sunt invizibile deoarece densitatea lor și forțele gravitaționale rezultate sunt atât de mari, încât nici măcar lumina nu o pot lăsa să scape.

Oamenii de știință au dezvoltat un mod de observare a siluetelor unor găuri negre folosind radiotelescopul pentru a detecta razele X emise de materia pe care o absorb.

În acest caz, însă, nou descoperita gaură neagră este cu adevărat invizibilă deoarece în prezent nu absoarbe materie din spațiul înconjurător.

Unele găuri negre sunt active, în timp ce altele sunt adormite, cum este cazul acesteia, și pot fi detectate prin intermediul efectului lor gravitațional asupra stelelor din apropiere.

PUBLICITATE