Extern

Oamenii de știință susțin că au observat prima dovadă directă a formării unei planete

Oamenii de știință au obținut imagini care ar putea reprezenta prima dovadă directă a nașterii unei planete, relatează miercuri The Independent și EFE.

Observațiile realizate cu Telescopul Foarte Mare (Very Large Telescope – VLT) din Chile al Observatorului Sudic European (ESO) prezintă un disc rotitor și dens de praf și gaze. În interiorul său se poate observa o structură în spirală cu o „răsucire” – care ar putea constitui semnul distinctiv al formării unei lumi noi.

Cercetarea ne-ar putea ajuta să înțelegem modul în care s-au format miile de exoplanete care se află împrăștiate prin univers, permițându-ne să urmărim procesul real prin care acestea iau naștere, susțin oamenii de știință.

„Mii de exoplanete au fost identificate până în prezent, dar se cunosc prea puține despre modul în care ele se formează”, a explicat Anthony Boccaletti, cel care a condus studiul de la Observatorul Astronomic din Paris, Universitatea PSL, Franța.

În timp ce oamenii de știință știu că planetele se nasc în timp ce discurile de praf înconjoară stele tinere, unde se produc acumulări de gaz rece și praf, noile observații oferă noi informații despre acest proces. „Trebuie să observăm sisteme foarte tinere pentru a surprinde momentul în care se formează planetele”, a spus el.

Noile imagini prezintă o spirală de praf și gaz formată în jurul AB Aurigae, o stea aflată la o distanță de 520 de ani lumină de noi. Astfel de spirale reprezintă un indiciu al nașterii planetelor. Pe măsură ce planeta se rotește în jurul stelei sale, unda urmează forma unui braț spiralat. O „răsucire” identificată în noile imagini indică o perturbare și, prin urmare, faptul că se naște o nouă planetă.

„Răsucirea este menționată de unele modele teoretice ale formării planetelor”, a spus coautoarea studiului, Anne Dutrey, de la Laboratorul de Astrofizică din Bordeaux. „Corespunde conexiunii dintre două spirale – una înfășurată spre interiorul orbitei planetei, cealaltă extinzându-se către exterior – care se alătură la locația planetei. Ele permit acreția gazului și prafului din disc și formarea planetei pe care o fac să crească”, a adăugat cercetătoarea.

Studiul a fost publicat în jurnalul științific Astronomy & Astrophysics (A&A).