Extern

Box-office-ul european a depășit 7,2 mld € în 2019. Care sunt filmele câștigătoare

Box-office-ul cinematografic din Uniunea Europeană, care în 2018 nu a reușit să depășească pragul de 7 miliarde de euro pentru prima dată în patru ani, și-a revenit în 2019 și a înregistrat o creștere estimată la 6,3% pentru a ajunge la 7,2 miliarde de euro.

Potrivit unui raport publicat joi de Observatorul European al Audiovizualului, încasările din cinematografele europene au fost anul trecut cu 430 de milioane de euro mai mari decât cele din 2018 și această cifră – care nu este ajustată cu indicele inflației – reprezintă a doua cea mai bună performanță din ultimii cinci ani. Creșterea încasărilor a fost în principal determinată de creșterea prezenței în cinematografe, numărul spectatorilor crescând cu 5,3% și trecând de la 954 de milioane în 2018 la 1,005 miliarde în 2019. Prețul mediu al unui bilet a crescut cu 1% și a ajuns la 7,2 euro.

În contrast cu anii precedenți, încasările cinematografice au cunoscut o evoluție aproape omogenă la nivelul Uniunii Europe, crescând în 21 de țări, scăzând doar în trei țări și rămânând constante în două țări. Din punct de vedere geografic, creșterea generală a box-office-ului european s-a bazat pe creșterile semnificative ale încasărilor raportate în Germania (+125 milioane de euro, +13,9%), Franța (+110 milioane de euro, +8,3%), Italia (+88 milioane de euro, +15,3%), Olanda (+35 milioane euro, +11,3%) și Spania (+29 milioane de euro, +5%). În schimb, încasările au scăzut în Marea Britanie (-21 milioane de euro, -1,4%), Suedia (-8 milioane de euro, -4%) și România (-1 milion de euro, -1%).

Potrivit unui grafic publicat de Observatorul European al Audiovizualului, numărul spectatorilor din România a scăzut cu 1,6% și a coborât de la 13,3 milioane în 2018 la 13,1 milioane în 2019. Încasările din țara noastră, atunci când au fost exprimate în lei și nu în euro, au crescut cu 0,9% și au urcat de la 263 de milioane de lei în 2018 la 265,4 milioane de lei în 2019.

În afara UE, box-office-ul din Rusia a crescut cu 10,3% și a ajuns la 55,5 miliarde de ruble, atingând cel mai înalt nivel înregistrat vreodată. Pentru al treilea an consecutiv, Rusia s-a dovedit a fi cea mai mare piață europeană prin prisma numărului de spectatori, depășind Franța. În Turcia, încasările au crescut cu 9% și au ajuns la 977 milioane de lire turcești, stabilind un nou record de creștere procentuală, în pofida unei puternice scăderi a numărului de spectatori (-15,6%), cauzată de creșterea considerabilă a prețului mediu al biletelor la cinematograf și de o inflație ridicată.

„The Lion King” și „Avengers: Endgame” conduc în box-office-urile europene din 2019

Filmele produse de marile studiouri americane s-au descurcat foarte bine pe piața europeană în 2019, ocupând 19 poziții în Topul 20 dedicat celor mai populare producții cinematografice difuzate anul trecut în țările din UE. Un remake live-action al filmului animat „The Lion King”, produs de Disney, ocupă prima poziție în acest clasament, cu 48,7 milioane de bilete vândute în 23 de piețe europene.

Pe locul al doilea s-a clasat ultimul film lansat de Marvel în franciza „Avengers”, intitulat „Avengers: Endgame”, care a vândut 41 milioane de bilete în UE. În contrast cu anul 2018, când un singur film a reușit să vândă mai mult de 30 de milioane de bilete, în 2019 au existat două superproducții care au trecut de pragul de 40 de milioane de spectatori.

Alte titluri de mare succes pe piața europeană în 2019 au fost „Joker” (34,6 milioane de spectatori), „Frozen 2″ (31,6 milioane de spectatori), „Toy Story 4″ (22,5 milioane de spectatori), „Star Wars Episode IX” (22,1 milioane de spectatori) și „Aladdin” (20,2 milioane de spectatori).

Continuând tendința din anii precedenți, 2019 a evidențiat prevalența francizelor cinematografice, întrucât 18 titluri din Top 20 (și nouă filme din Top 10) au fost producții cinematografice de tip sequel, prequel, spin-off și reboot.

Cinci filme din Top 20 au fost lungmetraje animate pentru întreaga familie, în comparație cu patru astfel de producții în 2018, șase în 2017 și opt în 2016.

Comedia franceză „Qu’est-ce qu’on a encore fait au bon Dieu?”, o continuare a filmului„Qu’est-ce qu’on a fait au bon Dieu?” din 2014, a fost singurul film non-american care s-a clasat în Top 20, cu 9,3 milioane de spectatori și a devenit cel mai popular film european difuzat în UE în 2019. A fost urmat în clasamentul filmelor europene de lungmetrajul biografic „Bohemian Rhapsody” (coprodus alături de un studio american – 8 milioane de spectatori), „Downton Abbey” (7,9 milioane de spectatori) și un alt film biografic, „Rocketman” (6,5 milioane de spectatori).

Cota de piață a filmelor europene a scăzut la 25,7%; cea a filmelor americane a crescut

Creșterea numărului spectatorilor din UE a fost aproape în întregime determinată de performanțele strălucite ale superproducțiilor americane, în timp ce numărul spectatorilor care au plătit bilete pentru a viziona filme europene produse în Europa cu investiții americane a scăzut. De aceea, cota de piață estimată a filmelor americane a crescut de la 62,6% la 68,7%, atingând cel mai ridicat nivel observat după anul 2013, în timp ce cota de piață a filmelor europene difuzate în Europa a scăzut de la 29,2% la 25,7%, cel mai scăzut nivel înregistrat după anul 2005.

Cota de piață a filmelor produse cu investiții americane a scăzut de la 6,1% la 3,2%, în timp ce cota de piață a filmelor realizate în alte zone ale lumii a crescut de la 2,1% la 2,5%.

La nivel național, filmele europene locale s-au descurcat deosebit de bine din acest punct de vedere în Marea Britanie (47,1%), Franța (34,8%), Polonia (28,2%), Danemarca (27,4%) și Cehia (26,5%). În afara UE, Turcia a fost încă o dată teritoriul european cu cea mai mare cotă de piață a producțiilor naționale (56,9%).

În România, cota de piață a producțiilor naționale a crescut de la 3,2% în 2018 la 6,2% în 2019, potrivit Observatorul European al Audiovizualului.

Volumul producției cinematografice din UE a continuat să crească în 2019

Volumul producției cinematografice din UE și-a continuat îndelungata sa tradiție de creștere, iar numărul lungmetrajelor produse în țările din UE a crescut de la 1.807 în anul 2018 la 1.881 în anul 2019.

Volumul producției de film din UE din 2019 este alcătuit din 1.135 de lungmetraje de ficțiune (reprezentând 60% din totalul lungmetrajelor europene) și 746 de lungmetraje documentare (reprezentând 40%).

Creșterea producției europene de film a continuat să fie stimulată de o creștere a numărului de coproducții internaționale și a numărului de lungmetraje documentare.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.