Mozaic

Povestea lui Teitelbaum, rabinul din Satmar. Din fundalul istoric al filmului „Unorthodox”

Imagine cu personajele filmului „Unorthodox”, inspirat de comunitatea ultraortodoxă Satmar

Stilul de viață și convingerile religioase ale evreilor ultraortodocși au fost readuse în atenția publicului de pe întreg globul prin filmul Unorthodox difuzat de Netflix, însă puțină lume știe că fondatorul dinastiei Satmar a fost rabin în municipiul Satu Mare.

El a scăpat la limită din trenul care îl ducea spre lagărul de exterminare de la Auschwitz, a ajuns în Statele Unite ale Americii, s-a împotrivit înființării statului Israel și a pus bazele unei noi dinastii, pentru care a ales numele orașului din nord vestul României de care a fost foarte legat: Satu Mare-Sătmar-Szatmar-Satmar.

Filmul „Unorthodox” este bazat pe cartea autobiografică a scriitoarei Deborah Feldman, născută în comunitatea hasidică din Brooklyn, New York, și prezintă stilul de viață al evreilor ultraortodocși. Ea a reușit să „evadeze” din această comunitate și astăzi trăiește în Berlin. Min seria arată trăirile unei tinere de 19 ani, Esty Saphiro, care, proaspăt căsătorită după tradiția ultraortodoxă, decide să evadeze din această comunitate și pleacă la Berlin, unde descoperă o lume cu totul nouă.

Joel Teitelbaum. Din Sătmar, la New York

Fondatorul acestui curent, Satmar, este rabinul Joel Teitelbaum, cel care a fost rabin în municipiul Satu Mare când aici erau peste 18.000 de evrei. Ulterior a ajuns mare rabin al orașului New York. Teitelbaum a fost un personaj extrem de respectat în oraș și a avut la rândul său o viață demnă de film. El a reușit să scape din trenul morții care îi ducea spre Auschwitz, să ajungă la New York, unde a întemeiat această dinastie ce are astăzi peste un milion de membri, o comunitate ultrareligioasă cu reguli foarte stricte și ce trăiește ruptă de tehnologie și modernism, după învățăturile din Tora. Bărbații din acest curent ies în evidență prin îmbrăcămintea neagră, pălăria și perciunii lungi, iar rolul femeilor este în general de a crește copii și a se ocupa de treburile casnice.

Directorul adjunct al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Satu Mare, Felician Pop, spus că Joel Teitelbaum s-a născut în 1887 în Sighetu Marmației, era o personalitate fascinantă, un mare înțelept, chiar regele Carol al II-lea a dorit să îl întâlnească.

„Rabinul Joel Teitelbaum a fost una dintre personalitățile cele mai fascinante nu doar a comunității evreiești, ci și a Sătmarului. El este fiul Rabinului din Sighet, a crescut într-o educație rabinică, de mic copil și-a dorit să fie rabin. Sighetul era un mare centru al iudaismului, apoi a ajuns rabin în orașul Carei. A ajuns rabin la Satu Mare, comunitatea evreiască l-a îndrăgit foarte repede, avea darul elocinței, era recunoscut ca un mare înțelept, un hasidic adevărat. Apoi în biografia lui a apărut un moment foarte interesant, în 1938 regele Carol al II-lea, în drumul lui spre Cehoslovacia, a oprit în gara Satu Mare special pentru a se întâlni doar cu rabinul Teitelbaum cu care a avut o discuție de o oră în sala de protocol. Nu se știe ce au discutat atunci, însă totuși autoritățile au fost uluite că regele României și-a găsit să vorbească cu un rabin de la capătul țării”, a declarat Felician Pop.

Rabinul Teitelbaum a fost urcat în trenul morții care mergea spre lagărele de exterminare nazistă, dar a reușit să scape.

„În 1944 când s-au făcut deportările masive ale evreilor sătmăreni în lagărele de la Bergen-Belsen și de la Auschwitz, rabinul Teitelbaum a fost și el deportat, doar că, printr-o înțelegere, rabinul a fost coborât din trenul morții și pus într-un alt tren și dus într-o clinică din Elveția, de unde apoi a plecat în statele Unite. S-au plătit bani mulți, era o înțelegere de salvare a evreilor care nu a funcționat, dar capetele luminate ale evreimii au fost salvate. După înființarea statului Israel, a plecat în Israel, dar nu a stat mult. S-a întors în Statele Unite ale Americii, a întemeiat un oraș, orașul lui Joel, lângă New York, și a murit în 1978. La înmormântarea lui au participat peste 100.000 de persoane”, a mai spus Felician Pop.

Israel, statul mesianic

Rabinul se raporta direct la Tora, fiind de părere că doar Mesia poate reînființa o țară pentru toți evreii, astfel că a fost recunoscut drept unul dintre cei care a militat pentru dezvoltarea comunităților evreiești în altă parte decât Israel.

„După sionism a apărut, tot în cadrul evreimii, o contra mișcare, care se opunea înființării unui stat Israel. Rabinul Teitelbaum spunea că nu oamenii trebuie să reînființeze statul Israel, ci trebuie așteptată venirea lui Mesia și doar Mesia va putea să înființeze un nou stat în care să-i adune pe toți evreii. Ba mai mult, a spus că dacă pământenii și muritorii vor încerca să refacă statul Israel, țara aceea va trece prin pedeapsa lui Dumnezeu. Cum s-a văzut apoi cu atentatele și ce s-a întâmplat în Israel, au confirmat previziunile lui Joel Teitelbaum. Prin felul lui foarte direct și împotriva statului Israel și-a atras foarte multe antipatii din partea evreilor sioniști, a celor care voiau să refacă Eretz Israel, și atunci școala rabinică, cea care a urmat, s-a numit și se numește și astăzi Rav Satmar. Deci numele Sătmarului se află astăzi în lumea evreiască cunoscută ca și o grupare religioasă antisionistă care se opune existenței statului Israel. Aceasta este esența orientării lui Teitelbaum. Evreii care urmăresc toate învățăturile Torei, sunt exclusiviști, spun că bunurile pământești nu au nicio valoare și că doar Mesia va fi cel care poate și are puterea să refacă Israelul în măreția lui”, a afirmat Felician Pop.

Comunitatea Satmar este una extrem de puternică, rabinii reușind să se roage la mormintele strămoșilor chiar și în perioada regimului comunist.

„Şi când eram elev de liceu, în vremea comunismului, veneau autocare de evrei îmbrăcați negru și cu perciuni, cu barbă. În peisajul acela monoton, comunist și cenușiu, sigur că erau o apariție insolită. Până și Ceaușescu le dădea voie să vină ca să se roage la mormintele strămoșilor lor”, a adăugat Felician Pop.

Președintele Comunității Evreilor din Satu Mare, Adrian Beșa, a declarat, pentru Agerpres, că urmașii rabinului, dar mai ales adepții curentului său, vin în fiecare an în România, se roagă la sinagogă și la mormintele înaintașilor.

„Teitelbaum are un nepot care este președintele comunității Satmar, cea mai mare comunitate de evrei ortodoxă din America, sunt în jur de un milion de membri. El a fost anul trecut la Satu Mare, acum așteaptă să treacă perioada asta de pandemie, au promis că vin și anul acesta. Numele vine de la Satu Mare. El a înființat comunitatea aia mare și a dat numele Satmar. Şi în Israel este localitate Satu Mare. Fiind una dintre cele mai mari comunități din România, fostele lor personalități, dintre rabini, se trag din Satu Mare și din Sighetu Marmației. Şi Teitelbaum s-a născut la Sighet, a ajuns la Carei și pe urmă la Satu Mare. Avea scaunul lui rezervat la sinagoga din Satu Mare, care era sinagoga ortodoxă”, a spus Beșa.

Ortodox, „Unorthodox”, „fixism”

Evreii ultraortodocși nu prea îi agreează pe ceilalți, și nici pe cei rămași în România, mai ales dacă au format familii mixte, nefiind astfel evrei puri.

„Noi ținem legătura cu ei, dar nu le prea convine că acum noi ne-am transformat în România, familiile sunt mixte, româno-evreiești, nu mai sunt familii doar de evrei, familii pure. Evreitatea ține după mamă, dacă ești născut de mamă evreică, ești evreu, dacă nu, ești numai ascendent. De exemplu, eu sunt căsătorit cu româncă, iar copiii mei, fetele mele, nu mai sunt evreice, sunt ascendente și ar trebui să se convertească ca să fie recunoscute ca evreice. La fel și la Tora, ca să poți scoate Tora din Aron Kodesh, avem o încăpere mică, un dulap special, trebuie să fie prezenți cel puțin 10 evrei prezenți după mamă. În Satu Mare mai suntem 200 de membri din care 155 de evrei după mamă, iar diferența evrei ascendenți și simpatizanți. Avem mulți membri simpatizanți care doresc să se convertească. La Oradea vin rabini din Israel, durează doi ani o convertire. Cei care știu că au avut strămoși, bunici sau pe cineva în familie, majoritatea vor să se convertească să devină evrei cu alte în regulă. Îi primim, se înscriu, se convertesc și își fac familie în Israel, deci pot să plece definitiv în Israel”, a spus Beșa.

De altfel, nici ceilalți evrei nu prea îi agreează pe ultraortodocși, considerându-i fixiști. Adrian Beșa a văzut filmul „Unorthodox” și îl consideră „destul de greu”.

„E un film destul de greu. Să spun sincer, majoritatea membrilor nu agreează stilul ortodox, au zis că sunt prea fixiști, prea ortodocși, dar filmul probabil o să-l rulez la comunitate să-l vadă și membrii”, a punctat Beșa.

Majoritatea celor care vin din America petrec o jumătate de oră în cimitir, sau unii doar în fața cimitirului.

„Avem un cimitir ortodox, unde nu se mai fac înmormântări de vreo 40 de ani și mai avem un cimitir unde îi înmormântăm pe cei din familii mixte, pe cei mai puțin religioși, deci nu pe cei ortodocși. Ei vin, vizitează cimitirul din Satu Mare, se duc la Sighet, vizitează. Noi avem 19 rabini înmormântați în cimitirul din Satu Mare. Şi aici vin evrei din Israel și din America, dar vin cu autocare, sute de persoane într-un an, vizitează sinagoga, se roagă o jumătate de oră, și își vizitează neamurile, dacă mai au, și pleacă. Dar vin efectiv pentru a vizita cimitirul și sinagoga. Foarte puțini dintre ei mai au aparținători”, a arătat Beșa.

În general, cei din conducerea dinastiei Satmar sunt oameni extrem de puternici financiar, având afaceri importante în mai multe țări. Ei au realizat la Sighetu Marmației o sinagogă nouă, inclusiv baia specială pentru femei, numită mikve.

„Nici comunitatea din Sighet nu mai e super ortodoxă, în schimb comunitatea Satmar a construit o sinagogă în Sighet, am înțeles că anul acesta ar vrea să o sfințească, o sinagogă foarte mare care a costat milioane de euro și o baie ritualică, o mikve, în special femeile după ciclu sunt obligate să intre în mikve, altfel nu pot fi evreice ortodoxe”, a spus acesta.

Mâncarea kosher și obiceiurile de sabat

Ultraortodocșii respectă învățăturile tot timpul, astfel că și când fac vizite și nu li se poate asigura mâncarea kosher, adică gătită după metoda evreiască, își duc mâncarea după ei. Metoda kosher face referire, printre multe alte detalii, inclusiv la modalitatea de sacrificare a animalelor. Astfel, ei își aduc hrana cu ei din Statele Unite.

„Vin cu conserve și aduc mâncare kosher, altceva nu mănâncă. Evreii religioși nu circulă în perioada shabat-ului, de vineri seara până sâmbătă seara nu circulă cu mașina, nu vorbesc la telefon, nu aprind lumina, nu mănâncă gătit decât de vineri, sunt destul de severi. Foarte mulți dintre ei sunt kohen, din familii de rabini, au gradul cel mai înalt. Pe urmă sunt leviții, mai mici, și noi ceilalți suntem israeliți. Kohenii, de exemplu, nici nu intră în cimitir. Ei vin din America până în Satu Mare, se roagă în fața cimitirului, se roagă o jumătate de oră în continuu și roagă pe cineva să intre, să meargă la mormântul bunicii sau tatălui să meargă să pună o lumânare, ei n-au voie să intre în cimitir. Vin din America să stea în fața cimitirului, se uită, dar nu au voie să intre”, a subliniat Beșa.

Din Satu Mare au fost deportați în timpul celui de-al Doilea Război Mondial 18.000 de evrei, din care s-au mai întors 8.000. Ei au plecat în anii următori fie spre Israel, fie spre alte state, astăzi în această comunitate mai fiind circa 150 de persoane.

„Așa de mulți evrei erau în Satu Mare că Sinagoga Mare era neîncăpătoare, deși avea 1.000 de locuri, și s-a mai construit Sinagoga Mică. De 50 de ani nu o mai folosim ca sinagogă, ci pentru evenimente, spectacole”, a mai arătat Adrian Beșa.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.