Administrație

Certificatul CoViD este valabil un an pentru cei vaccinați. Pentru cei trecuți prin boală, valabilitatea scade

Certificatul CoViD-19 va fi valabil timp de un an pentru persoanele care s-au vaccinat. Acesta se poate obține în mai puțin de 10 pași.

Portalul web de pe care cetățenii români sau străini îşi pot genera certificatele digitale UE privind CoViD este disponibil începând de joi.

Specialiştii Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), care au dezvoltat întregul sistem informatic, au făcut ultimele optimizări, în conformitate cu prevederile OUG adoptată de Guvern.

Până la jumătatea lunii august, certificatul digital va putea fi folosit în paralel cu adeverința de vaccinare. În cazul celor care s-au vaccinat, certificatul este valabil un an, iar pentru cei care au avut CoViD 180 de zile, scrie stirileprotv.ro.

Poți obține certificatul în mai puțin de 10 pași

Cei care vor dori un certificat pentru a călători în siguranță pe timpul pandemiei de COVID-19 vor avea la dispoziție, începând de joi, platforma https://certificat-covid.gov.ro.

Interfața aplicației este intuitivă, iar în mai puțin de 10 paşi poate fi obținut certificatul:

  1. Autentificarea se face pe baza unei adrese de e-mail.
  2. Dacă e-mail-ul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcționa utilizatorul în pagina principală a platformei.
  3. Se accesează butonul verde „Certificat nou”.
  4. Se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul a fost înregistrat la testare sau vaccinare.
  5. Cetățenii români şi cei cu CNP emis de autoritățile române accesează butonul „CNP”, urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate introduc: codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, inițiala numelui, inițiala prenumelui şi tipul certificatului dorit. Cetățenii străini selectează opțiunea „Paşaport/Act de identitate” şi completează câmpurile care cuprind: „Țara care a emis paşaportul”, numărul „paşaportului sau al cărții de identitate”, inițialele numelui şi prenumelui, iar apoi aleg tipul de certificat.
  6. În funcție de categorie, se completează:
  • Pentru generarea certificatului de vaccinare, se alege tipul serului administrat, județul în care a fost vaccinat şi se introduce numărul corespondent lunii în care a avut loc vaccinarea.
  • Pentru generarea certificatului de recuperare după COVID, se alege județul în care s-a realizat testarea şi luna în care persoana a fost confirmată pozitiv.
  • Pentru generarea certificatului de testare, se alege județul în care s-a realizat testarea şi luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ.
  • Se apasă butonul „Salvează”, iar aplicația înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind CoViD.
  • Ulterior, în secțiunea „Listă certificate” se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail.

Câteva precizări importante:

  • Certificatul este gratuit.
  • În cazul minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinților.
  • Timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde până la o oră, în funcție de numărul de solicitări.
  • În momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail.
  • La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa și vizualiza atât din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cât și prin descărcarea efectivă, în format pdf, a documentului, care se poate tipări.

Pentru suport în emiterea certificatelor sau obținerea altor informații privind utilizarea lor, a fost operaționalizat un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. De asemenea, certificatul poate fi obținut în format letric prin intermediul primăriei în raza căreia își are domiciliul persoana, direcției de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.

În situațiile în care apar inadvertențe între informațiile completate de o persoană și cele înregistrate în bazele de date conectate cu platforma https://certificat-covid.gov.ro trebuie realizate corecții de date. De aceea, solicitarea de eliberare a certificatelor de vaccinare trebuie realizată cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, iar pentru cele de testare cu cel puțin 12 sau 48 de ore, în funcție de tipul de test efectuat – rapid sau PCR.

STS reamintește că certificatul nu este un document obligatoriu, însă cu ajutorul lui persoanele care s-au vaccinat anti CoViD-19, s-au recuperat după această afecțiune sau dețin un rezultat negativ la testarea CoViD-19 pot dovedi situația lor epidemiologică.

Pentru generarea certificatelor, sistemul informatic preia datele necesare din Registrul Electronic Național de Vaccinări pentru persoanele care s-au vaccinat şi din Aplicația Corona-Forms pentru persoanele care au fost testate şi au un rezultat negativ sau un rezultat pozitiv, dar s-au recuperat după COVID-19. Certificatele includ un cod QR care va conține o semnătură digitală, astfel încât, la citirea acestuia, să poată fi verificată autenticitatea, integritatea şi validitatea documentului. Semnătura digitală este pusă la dispoziție de STS, astfel încât cetățenii nu au nevoie de o semnătură digitală proprie.

Pentru verificarea, la intrarea în țară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, STS a distribuit către Poliția de Frontieră echipamentele necesare: 271 de scannere mobile și 271 de telefoane mobile smart, care au instalată aplicația „CoronaScan”. La intrarea în orice stat membru al Uniunii Europene, certificatul poate fi prezentat atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât și tipărit pe hârtie.

Au fost implementate măsuri de securitate cibernetică la nivelul sistemelor informatice.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.