Economie

Bloomberg: Prețul cafelei de dimineață continuă să crească

Prețul unei căni de cafea continuă să crească și nimeni nu pare să fie îngrijorat, scrie Bloomberg.

În cazul cafelei arabica, prețurile au crescut cu 50% în ultimele 12 luni, atingând luna trecută cel mai ridicat nivel din ultimii șapte ani, după ce seceta și înghețul au afectat culturile de cafea din Brazilia, cel mai mare producător mondial, semnalând că oferta mondială va fi una limitată cel puțin timp de doi ani. Scumpirea cotațiilor la cafea are loc simultan cu o creștere a costurilor cu transportul și cu o lipsă de containere pentru transportul naval care continuă să afecteze lanțurile mondiale de aprovizionare și să alimenteze presiunile inflaționiste.

În aceste condiții multe cafenele se confruntă cu o alegere dificilă: să majoreze prețurile sau să treacă la un soi de cafea mai ieftin?

O veste bună o constituie faptul că băutorii de cafea sunt dependenți de cofeină și în aceste condiții este puțin probabil ca nivelul consumului să fie afectat, în special având în vedere că cererea de cafea își revine încă după pandemie.

Această băutură „este o parte atât de importantă în rutina de zi cu zi a consumatorilor încât ar fi nevoie de foarte mult pentru a-și schimba obiceiurile de consum de cafea”, susține Darren Seifer, analist la firma de cercetare de piață NPD Group. Potrivit acestuia consumatorii sunt obișnuiți cu prețurile volatile.

În acest an, consumul global de cafea este preconizat să crească până la 168,8 milioane de saci (fiecare cu o greutate de 60 de kilograme), în creștere de la 164,8 milioane saci anul trecut, arată prognozele analiștilor de la Rabobank International.

Piața mondială ar urma să înregistreze o rată medie anuală de creștere de 9% în următorii trei ani, până la “peste 400 de miliarde de dolari”, estimează și lanțul de cafenele Starbucks Corp. În Asia, piața de cafea cu cel mai rapid ritm de creștere, consumul va crește grație unor venituri mai mari și a extinderii culturii cafelei în China, India și Indonezia, prognozează Fitch Solutions.

Cererea de cafea nu este una complet indestructibilă, o dovadă în acest sens fiind faptul că pandemia a provocat prima scădere anuală a acestei cereri după 2011.

Însă chiar dacă prețurile mai mari din acest an vor limita revenirea de după pandemie, consumul nu va scădea, susține analistul Rabobank, Guilherme Morya.

Va fi nevoie ca prețurile să treacă de patru dolari pentru o livră (0,45 kilograme) pentru a avea un impact asupra consumului, susține Sterling Smith, director de cercetare la AgriSompo North America. Până când se va ajunge acolo, consumatorii sensibili la preț vor căuta cafele mai ieftine sau își vor prepara mai multă cafea acasă, estimează Sterling Smith.

În plus, impactul va diferi de la o regiune la alta, spune și Vanusia Nogueira, director la Brazilian Specialty Coffee Association. Potrivit acesteia, consumatorii din țările cultivatoare de cafea, cum este și Brazilia, au tendința de a fi mai sensibili la preț în timp ce băutorii de cafea din țările bogate, cum sunt cei din Europa și SUA, sunt mai puțin afectați. Rabobank susține că în Brazilia are loc deja o tranziție spre cafeaua mai ieftină de tip robusta.

Pentru companii precum lanțul de cafenele Starbucks, boabele de cafea reprezintă doar o mică parte din costurile totale comparativ cu prețul mâinii de lucru și chiriile. Cu toate acestea, cel mai mare lanț de cafenele din lume începe să resimtă presiunile inflaționiste. „Politica de prețuri va fi unul dintr-o serie de instrumente pe care le utilizăm pentru a contracara aceste obstacole”, a informat compania, pe lângă încurajarea clienților să cumpere articole mai scumpe precum alimente și băuturi răcoritoare.

În cazul Grupului elvețian Nestle SA, directorul general Mark Schneider spune că accentul pe produsele de tip premium îi conferă producătorului capsulelor Nespresso mai multe opțiuni. „Acolo unde va fi adecvat, vom majora prețurile”, spune Mark Schneider.

Unele cafenele ar putea chiar recurge la tactici precum reducerea cantității de cafea fără a modifica prețurile, spune Judy Ganes, președinte la J. Ganes Consulting. Însă pentru micile cafenele, perceperea unui preț mai mare ar putea fi o variantă mai facilă decât modificarea gustului cafelei pentru consumatorii fideli.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.