Economie

Cum stați cu afacerile? Întreprinderile mici și mijlocii din România ajung la fundul sacului

Aproape şase din zece IMM-uri din România (58%) mai au fonduri disponibile numai pentru 1-2 luni, în timp ce 22% estimează că banii din firmă le ajung pentru două, până la patru luni, potrivit noului barometru privind starea economiei realizat de Sierra Quadrant & Frames, publicate miercuri.

„Al doilea val al pandemiei de Covid şi noile restricții impuse de autorități au afectat şi mai puternic economia românească, în principal sectorul IMM-urilor, acolo unde problemele financiare s-au acutizat”, arată concluziile noului barometru Sierra Quadrant & Frames, parte a programului de monitorizare a stării economiei dezvoltat de compania de administrare a afacerilor.

„Luna noiembrie a adus, din păcate, o accentuare a problemelor din economia românească, pe fondul dificultăților generate de pandemie. Scăderea vânzărilor, accentuarea blocajului financiar şi, în general, contracția la nivel de business şi consum au influențat în mod semnificativ finanțele companiilor, mai ales a celor mici şi mijlocii”, se mai arată în raport.

Întrebați despre situația disponibilului financiar din prezent, 58% dintre respondenți au indicat că au fonduri disponibile pentru 1-2 luni. 22% estimează că banii din firmă le ajung pentru 2-4 luni, 8% nu dispun de lichidități şi numai 12% au la dispoziție finanțare pentru un termen mai mare de patru luni.

În acest context, cei mai mulți dintre cei chestionați au declarat că au ajuns în această situație ca urmare a scăderii vânzărilor (61%), accentuării blocajului financiar (14%), reducerii creditului furnizor (12%) şi accesului limitat la finanțarea bancară (8%). Totodată, 5% dintre manageri au indicat alte cauze.

Potrivit sursei citate, 21% din totalul oamenilor de afaceri intervievați au afirmat că au apelat la procedura de amânare a plății taxelor la stat, dar cei mai mulți (41%) au redus costurile logistice (renegocierea chiriilor pentru spații de lucru, transport, reducerea facturilor la utilități, funcționarea birourilor etc.), în timp ce 27% şi-au schimbat politica de preț, iar 9% au recurs la optimizarea schemelor de personal. Doar 2% au menționat alte soluții.

Întrebați ce vor face dacă vor ajunge la fundul sacului, un număr semnificativ de investitori (43%) au menționat concordatul preventiv drept soluție pentru menținerea pe linia de plutire a companiei, 23% ar intra în insolvență, iar restul au menționat alte soluții, precum finanțarea din resurse proprii sau falimentul direct al afacerii.

Temerile privind anul 2021

Referitor la provocările anului 2021, cei mai mulți respondenți s-au arătat îngrijorați de efectele pandemiei (63%), 21% au indicat provocările de ordin fiscal (taxe, impozite) şi 11% au menționat fluctuația cursului euro. De asemenea, pe lista provocărilor se mai află: accentuarea blocajului financiar, situația de pe scena politică şi problemele din piața forței de muncă.

„Deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spații comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcții secundare, evitarea cheltuielilor care nu țin de esența business-ului alături de analiza performanței clienților, de la cei rău-platnici la cei neprofitabili, trebuie să fie, de asemenea, în focusul managerilor, indiferent de domeniul de activitate. În privința resurselor umane, experții în reorganizarea companiilor spun că este esențială dezvoltarea unei politici de securizare a angajaților şi colaboratorilor experimentați, a celor care aduc valoare business-ului, în condițiile în care tot mai multe firme vor ieşi la «vânătoare» de talente, pe fondul relansării activității”, explică realizatorii cercetării de specialitate.

Barometrul privind starea economiei, efectuat de compania de consultanță Frames şi Sierra Quadrant, a fost realizat în perioada 10 – 15 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerț, la servicii financiare, agricultură, energie, confecții, IT etc.

La cercetare au răspuns, în total, 1.232 de persoane, iar profilul respondenților a fost reprezentat de către antreprenori, manageri de companii, middle şi top management, cu studii superioare, 58% bărbați şi 42% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.