Mozaic

România a ajuns la 900 km de autostradă. Singura șosea completă e de pe vremea lui Ceaușescu

Odată cu inaugurarea parțială a lotului 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda, țara noastră ajunge la puțin peste 900 km de șosea rapidă. Alte cinci tronsoane sunt pregătite în următorul an.

Prin deschiderea a 14,8 km din lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, România a depășit borna de 900 km de autostradă. Mai precis, șoferii pot circula în acest moment pe 904,56 km de drum rapid.

Inaugurările de autostradă au început târziu în 2020. După 9 luni de „secetă”, prima deschidere a venit în septembrie, pe cei 5,35 km ai Autostrăzii A3 Transilvania între Biharia și Borș (Suplacu de Barcău – Borș, secțiunea 3CR). Imediat după a urmat un alt tronson inaugurat pe A3, lotul întins între Iernut și Chețani, în lungime de 17,9 km.

În 2020 au fost inaugurați mai mulți km decât în 2019

După alte două luni de pauză, în prag de alegeri parlamentare, a fost inaugurată – parțial și cu mici probleme – Centura Bacău (porțiune de 16,27 km din A7), respectiv tronsonul de 14,80 km al Autostrăzii Sebeș-Turda, între Sebeș și Pârâul Iovului. În total, 54,32 km de autostradă inaugurați în acest an, mai mulți decât în 2019 (43,28 km în total).

Potrivit calendarului de deschideri de autostrăzi întocmit de site-ul de specialitate 130km.ro, în acest an mai este așteptată deschiderea a 6,3 km de pe A3, între Râșnov și Cristian, urmând ca anul viitor să fie deschisă în integralitate A10 Sebeș-Turda (cei 2,2 km rămași de pe lotul 2 și cei 24,25 km de pe lotul 1, între Pârâul Iovului și Aiud), lotul 3 al Autostrăzii Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii (15,69 km), respectiv „ciotul” de 4,5 km între Târgu Mureș și Ungheni.

Mobilizare exemplară și în anii fără alegeri?

Specialiștii de la Asociația Pro Infrastructură, care veghează constant asupra bunului mers al construcției de autostrăzi și drumuri expres în România, susțin că inaugurarea tronsonului de pe A10 este un eveniment important pentru „țara noastră lipsită de infrastructură rutieră modernă”. De asemenea, ei recunosc efortul din ultima perioadă al personalului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), deseori criticat – pe bună dreptate.

Sperăm ca mobilizarea de anul acesta să continue și în anii în care nu vom avea campanii electorale și scrutine. Vom milita în continuare pentru depolitizarea și profesionalizarea instituțiilor responsabile de implementarea proiectelor de infrastructură, aceasta reprezentând singura cale spre recuperarea decalajului imens pe care România încă îl înregistrează în acest domeniu”, se arată într-un mesaj al Asociației Pro Infrastructură.

România are doar patru autostrăzi complete

Momentan, România are o singură autostradă finalizată și trei centuri asemănătoare unor autostrăzi. Este vorba despre:

  • Autostrada A2 între București și Constanța. Are 202 kilometri și a fost construită încă de pe vremea dictatorului Nicolae Ceaușescu. Drumul de mare viteză face legătura între Capitală și litoralul românesc.
  • Autostrada A4 (Centura Constanței). Face legătura între localitățile Ovidiu și Agigea și are 22 de kilometri.
  • Autostrada A6 (Centura Lugoj). Face legătura între Lugoj și Autostrada A1. În masterplanul general de transport este plănuită continuarea ei cu un drum expres care să ducă până la Calafat.
  • Autostrada A11 (Centura Arad). În masterplanul general de transport din 2013 era plănuită continuarea autostrăzii până la Oradea cu un drum transregio care va face legătura între A1 și A3.

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși în ultimii 11 ani

2009 – 42 km
2010 – 28 km
2011 – 57 km
2012 – 139 km
2013 – 108 km
2014 – 28,2 km
2015 – 46,6 km
2016 – 22,11 km
2017 – 15 km
2018 – 58,4 km
2019 – 43,28 km
2020 – 54,32 km

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.