Social

Manifestări organizate de Biserica Greco-Catolică la doi ani de la vizita Papei Francisc la Blaj

O serie de manifestări omagiale au avut loc miercuri în municipiul Blaj, la împlinirea a doi ani de la vizita istorică a Suveranului Pontif în „Mica Romă” și cu prilejul Sărbătorii Fericiților Episcopi Martiri Greco-Catolici Români, beatificați în 2 iunie 2019.

Importanța vizitei apostolice a Suveranului Pontif din 2 iunie 2019 și celebrarea pe Câmpia Libertății a ceremoniei de beatificare a celor șapte ierarhi care au murit pentru credința catolică au fost evidențiate în cuvântul rostit la finalul Sfintei Liturghii, oficiate în Catedrala „Sfânta Treime”, de către Cardinalul Lucian.

„Cu bucurie, întreaga noastră Biserică îi sărbătorește astăzi, 2 iunie, pe Fericiții Martiri Valeriu Traian Frențiu, Vasile Aftenie, Ioan Suciu, Tit Liviu Chinezu, Ioan Bălan, Alexandru Rusu și Iuliu Hossu, uciși ‘in odium fidei’ de către regimul comunist în diferite locuri din România între anii 1950-1970. Această sărbătoare a fost stabilită în urmă cu doi ani, odată cu beatificarea acestora de către Sfântul Părinte Papa Francisc la Blaj, pe 2 iunie 2019”, a amintit Cardinalul.

Înaltul ierarh a apreciat că sărbătoarea din 2 iunie îi „implică” nu numai pe credincioșii Bisericii Greco-Catolice din România, ci întreaga comunitate creștină din țară și toate celelalte “realități” care alcătuiesc viața socială și civică a românilor.

„Cei șapte martiri sunt bogăția întregii Biserici. Sunt semnul limpede că Dumnezeu lucrează în România. Preasfințitul Ioan Suciu, unul dintre cei sărbătoriți astăzi, scria că atunci când va veni vremea Vinerii Mari pentru Biserica din România, atunci vor apărea sfinții ei. Şi a avut dreptate, el însuși devenind unul dintre ei. De aceea, sărbătoarea de astăzi este o expresie a biruinței Binelui asupra Răului, a luminii asupra tenebrelor, speranță concretă și lucrătoare pentru Biserica noastră și pentru întregul neam românesc”, a afirmat Cardinalul Lucian.

La finalul Sfintei Liturghii, decanul Facultății de Teologie Greco-Catolică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Cristian Barta, a prezentat albumul „Mică Romă, Papa te salută!”, care ilustrează, în imagini, desfășurarea vizitei apostolice la Blaj.

Albumul, apărut la Editura Buna Vestire din Blaj, cuprinde, de asemenea, biografiile oficiale și discursurile rostite cu prilejul acestei vizite istorice, precum și descrierile tronului arhieresc „din gratiile închisorilor” pentru Papa Francisc și a icoanei „Acoperământul Maicii Domnului cu cei Şapte Fericiți Episcopi Martiri Greco-Catolici”, lucrare a pictorului ucrainean Ivan Karas, dar și cuvântările rostite în Biserica din cartierul Barbu Lăutaru.

A urmat prelegerea intitulată „Semnificația istorică a vizitei Papei Francisc la Blaj în anul 2019”, susținută de Lect. univ. dr. la Facultatea de Teologie Greco-Catolică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Ciprian Ghișa.

În cadrul manifestărilor celebrative ale Sărbătorii Fericiților Episcopi Martiri Greco-Catolici Români, în foaierul Palatului Cultural din Blaj, a avut loc miercuri și expoziția de artă “Portretele Fericiților Episcopi Martiri: Credință și artă”, realizate de pictorul prof. univ. Liviu Lăzărescu.

Peste 100.000 de pelerini au fost prezenți în 2 iunie 2019 pe Câmpia Libertății din Blaj la ceremonia de beatificare a șapte episcopi greco-catolici, oficiată de însuși Suveranul Pontif. Procedura de recunoaștere a martiriului celor șapte episcopi s-a derulat pe durata unui sfert de secol. Patru dintre episcopi – Valeriu Traian Frențiu, Ioan Suciu, Tit Liviu Chinezu și Alexandru Rusu – au murit în închisorile din Sighet și Gherla, mormintele acestora rămânând necunoscute. Supraviețuitori ai Sighetului, Vasile Aftenie, Ioan Bălan și Iuliu Hossu au fost îngropați, sub supravegherea Securității, în Cimitirul Bellu din București.

Papa Francisc s-a întâlnit în Blaj și cu romii din cartierul „Barbu Lăutaru”, prilej cu care Suveranul Pontif a cerut iertare, în numele Bisericii, comunității rome pentru momentele, de-a lungul istoriei, când aceștia au fost „maltratați”, „segregați” sau priviți „într-o manieră greșită, cu privirea lui Cain și nu cu cea a lui Abel”.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.