Sănătate

Aproape trei sferturi dintre români merg în farmacii cel puțin o dată pe lună

Aproape trei sferturi dintre români merg în farmacii cel puțin o dată pe lună, iar gradul de satisfacție al populației față de serviciile oferite de farmacii este unul ridicat, relevă studiul „Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, lansat marți la Palatul Parlamentului.

Aproape 45% dintre repondenți își estimează starea de sănătate ca fiind bună, 30% dintre ei sunt în evidență cu o boală cronică și peste 56% cumpără medicamente necompensate, evidențiază același studiu.

Cât privește vaccinarea în farmacii, aproximativ o treime din respondenți au declarat că s-au imunizat anti-gripal în ultimii ani dinaintea pandemiei de CoViD-19, iar aproape jumătate ar plăti pentru administrarea unui ser de personalul specializat din farmacii.

Potrivit vicepreședintelui Uniunii Farmaciștilor din România, Răzvan Prisada, studiul arată un nivel ridicat de satisfacție față de serviciile actuale, așa cum le percepe populația, dar și o cunoaștere bună a serviciilor care sunt acum prestate preponderent în farmaciile comunitare.

Satisfacția față de serviciile primite în farmacii, situată la un nivel foarte ridicat, este determinată de caracteristicile farmaciei (80%), atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului (78%), claritatea cu care a fost prezentată informația (72%), disponibilitatea acestora conform nevoilor repondenților (81%), costul medicamentelor (45%), precum și starea de sănătate, relevă studiul.

Interacțiunea pacient – farmacist este percepută ca fiind una de calitate, politețe (89%), interesul arătat (79%), disponibilitatea și respectul (87%) fiind variabile evaluate pozitiv de majoritatea repondenților.

Din perspectiva pacienților, cele mai utile noi servicii sunt considerate a fi testele pentru afecțiuni cardiovasculare (23%), urmate de testele rapide pentru depistarea unor infecții – SARS-CoV-2, gripa sezonieră sau hepatita B și C (15% dintre respondenți) și determinarea glicemiei (12%).

„Nivel de satisfacție ridicat față de serviciile actuale, așa cum le percepe populația, încrederea în informațiile primite de la farmaciști, ceea ce înseamnă că trebuie să potențăm, să valorificăm și mai mult rolul farmacistului, nu doar ca provider de medicamente”, a susținut Prisada.

Potrivit vicepreședintelui UFR, este „absolut necesară” ajustarea Legii farmaciei și a legislației privind exercitarea profesiei de farmacist.

„Vorbim, în primul rând, de definirea serviciilor farmaceutice, care nu erau nicăieri definite, și despre dreptul de exercitare a profesiei referitor la anumite aspecte pe care le are în vedere acest proiect (repoziționarea profesiei de farmacist). Etapa pe care o prezentăm astăzi – un studiu fundamentat care să ne arate că acest demers al nostru este sau nu este unul oportun, dacă este dorit de populație, dacă suntem în direcția corectă, dacă putem veni cu măsuri utile atât oamenilor, cât și nouă”, a evidențiat Răzvan Prisada.

Studiul a fost realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată/Facultatea de Administrație și Afaceri, Universitatea din București, la solicitarea Asociației Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) și Colegiului Farmaciștilor din România (CFR), pe un eșantion de 1.003 de rezidenți din mediul urban, în vârstă de 18 ani și peste. Datele au fost colectate online și telefonic, în perioada 14 – 26 februarie 2021. Datele au fost culese de Fundația „Biroul de Cercetări Sociale” – BCS. Baza de date nu a fost ponderată.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.