Mozaic

Patriarhul Daniel: În ziua de Bobotează, să ne gândim și la botezul poporului român

Apa sfințită în ajunul Botezului Domnului și în ziua Sărbătorii Botezului Domnului, numită și Agheasma Mare, are o bogăție de daruri duhovnicești, potrivit dogmei creștine (fotografie de arhivă)

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR), Daniel, i-a îndemnat, joi, pe credincioșii ortodocși prezenți în Dealul Mitropoliei la slujba de sfințire a Aghesmei Mari să se gândească în această zi și la botezul poporului român.

„E bine ca în această zi să ne gândim și la botezul poporului român, pentru că noi nu am fost botezați la comanda unui conducător de popor – cneaz sau rege – cum s-a întâmplat cu vecinii noștri, ci noi am fost botezați pe când ne formam ca popor nou; un botez lent și profund, ca să reziste în fața tuturor popoarelor migratoare care au venit apoi. De aceea, noi considerăm că e bine să ne gândim în fiecare an la Sărbătoarea Botezului Domnului și la botezul poporului român, care a început prin predicarea Evangheliei și creștinarea făcută de Sfântul Apostol Andrei, care este pictat aici, pe frontispiciul Palatului Patriarhiei”, a spus Patriarhul.

PF Daniel a explicat că apa sfințită în ajunul Botezului Domnului și în ziua Sărbătorii Botezului Domnului, numită și Agheasma Mare, are o bogăție de daruri duhovnicești, fiind „binecuvântată printr-o slujbă mai bogată și o rugăciune mai intensă”, spre deosebire de Agheasma Mică.

„Care sunt foloasele duhovnicești ale acestei ‘ape mari’ sau ale acestei Sfințiri Mari a apei, numită Agheasma Mare? În primul rând ne aduce aminte de Botezul Domnului, în al doilea rând ne aduce aminte de botezul nostru. (…) Binefacerile acestei Sfințiri Mari a apei se extind, și anume prin apa aceasta se curățește sufletul și trupul celui care gustă apa și celui care se stropește sau este stropit cu ea, (…) primim prin Agheasma Mare și vindecare de boli și de patimi. Iar în plus primim sfințirea vieții noastre și alungarea puterilor potrivnice. De aceea, credincioșii vor să sfințească sufletul și trupul, dar și casa și grădina și ceea cea au împrejurul casei, pentru că binecuvântarea Iordanului înseamnă sfințirea tuturor oamenilor care cred în Sfânta Treime și cheamă ajutorul Sfintei Treimi pentru că simt iubirea Sfintei Treimi”, a mai spus Patriarhul Daniel.

Credincioșii ortodocși și greco-catolici sărbătoresc, joi, Boboteaza, evenimentele liturgice fiind organizate cu respectarea regulilor sanitare impuse de pandemia de coronavirus.

Boboteaza marchează ultima zi din ciclul sărbătorilor de iarnă, dedicată purificării mediului înconjurător, în special sfințirii apelor.

Sărbătoarea amintește de Botezul Domnului în apa Iordanului la vârsta de 30 de ani, înainte de a păși în viața publică. Potrivit tradiției, la Bobotează se săvârșește slujba de sfințire a apelor – Agheasma Mare, care are semnificația simbolică de act de regenerare cosmică.

Apa sfințită de Bobotează se ia dimineața, pe nemâncate, până la Odovania praznicului Botezului Domnului din data de 14 ianuarie, apoi Agheasma Mare se păstrează în case și se ia în afara acestor zile binecuvântate de Biserică doar cu acordul preotului duhovnic.

Sărbătoarea Botezului Domnului precede ziua în care în Biserica Ortodoxă este pomenit Soborul Sfântului Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.