Educație

Aproape 20% din microbuzele școlare din Alba sunt în stare necorespunzătoare

Aproape o cincime dintre microbuzele școlare din Alba sunt în stare medie, proastă și foarte proastă, cel mai vechi fiind achiziționat în 1991, iar cele mai noi în 2019, și doar 32% din total se încadrează în norma de poluare Euro 6.

Potrivit unui document al Consiliului Județean Alba, redactat pe baza informațiilor transmise de către Inspectoratul Școlar Județean Alba, unitățile de învățământ din județul Alba beneficiază de 106 microbuze școlare, cele mai multe, 8, fiind în Alba Iulia și câte 5 în Blaj și Câmpeni.

În ce privește starea tehnică, 34 sunt în stare foarte bună, 52 în stare bună, 13 în stare medie, cinci în stare proastă și două în stare foarte proastă.

„Astfel, 81,13% dintre microbuzele școlare din județul Alba sunt în stare bună și foarte bună și 18,87% dintre microbuze școlare sunt în stare medie, proastă și foarte proastă. La prima vedere, am putea concluziona că microbuzele școlare existente sunt în bună stare de funcționare, dar o astfel de concluzie trebuie formulată cu prudență. Pentru a putea formula o concluzie pertinentă trebuie considerate și alte criterii, precum vechimea (anul achiziției) și norma de poluare”, arată documentul citat.

Luând în considerare criteriul anului achiziției, cel mai vechi microbuz școlar este din 1991, iar cele mai noi, în număr de 2, din 2019. Cel mai mare număr de microbuze, respectiv 26, au intrat în dotarea unităților de învățământ din Alba în 2007.

„Din analiza datelor furnizate de Inspectoratul Școlar Județean Alba, se pot concluziona următoarele: în ultimii 5 ani a fost achiziționat un număr nesemnificativ de microbuze școlare (5 microbuze școlare), insuficient pentru a acoperi necesitățile de transport școlar din județul Alba. În anul 2020, nu a fost achiziționat nici un microbuz școlar în județul Alba, o explicație ar putea fi generată de izbucnirea pandemiei CoViD-19, care a avut efecte negative asupra sistemului de învățământ din România prin renunțarea la cursurile cu prezență fizică la școală și introducerea școlii on-line. (…) În ultimii 10 ani au fost achiziționate 42 de microbuze școlare, reprezentând aproximativ 40% din totalul microbuzelor școlare existente în județ. În ce privește vechimea parcului auto, trebuie remarcat că majoritatea microbuzelor școlare sunt mai vechi de 10 ani, fiind achiziționate în perioada 1991-2010”, mai arată sursa citată.

În ceea ce privește norma de poluare Euro, 34 sunt cu norma de poluare Euro 6, 15 cu norma de poluare Euro 5, 56 cu norma de poluare Euro 4 și 1 cu norma de poluare Euro 1.

„Majoritatea microbuzelor școlare sunt cu norma de poluare Euro 4, reprezentând mai mult de jumătate din microbuzele școlare din județ (52,83%). Microbuzele școlare cu norma de poluare Euro 6 reprezintă 32,08% în timp ce microbuzele școlare cu norma de poluare Euro 5 reprezintă 14,15%. Există un singur microbuz școlar cu norma de poluare Euro 1. Nu există microbuze școlare cu norma de poluare Euro 2 și/sau Euro 3”, se precizează în document.

Potrivit „Strategiei de mobilitate și conectivitate în Județul Alba 2022-2027”, ce urmează să fie supus aprobării consilierilor județeni, transportul cu microbuze școlare este în prezent „insuficient” la nivelul județului, în primul rând, din cauza numărului relativ scăzut de microbuze școlare existente comparativ cu necesitățile de transport ale unităților de învățământ din Alba.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.