
Școlile ar trebui să evite crearea de aglomerări cu un număr mare de elevi pentru a evita creșterea numărului de cazuri de CoViD-19 în perioada următoare, atrage atenția un medic epidemiolog.
Medicul epidemiolog Doina Azoicăi, președintele Societății Române de Epidemiologie, atrage atenția că e posibil ca, odată cu începerea anului școlar, să existe o creștere a numărului de cazuri de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2, atât printre copii, cât și printre adulți, însă există măsuri care trebuie aplicate pentru ca evoluția pandemiei să nu ne surprindă.
„În evoluția acestei pandemii vom constata că sunt multe asemănări cu evoluția înregistrată de la 1 septembrie 2020, respectiv 1 septembrie 2021, astfel încât să putem formula o evoluție care va fi valabilă pentru 2022. În acești ani numărul cazurilor a crescut progresiv odată cu începerea activităților profesionale și educative. Ştim foarte bine că în octombrie sau noiembrie s-au înregistrat vârfuri ale unor noi valuri pandemice. Deci e posibil și probabil că și în 2022 vom avea această evoluție probabilă a pandemiei cu care sigur ne-am “obișnuit” și ne-a demonstrat faptul că trebuie să ne obișnuim și să încercăm să o depășim cu un minim de sacrificii. În acest context, e posibil ca, odată cu începerea anului școlar, să existe o creștere a numărului de cazuri, atât printre copiii de vârstă școlară, cât și printre adulți, bineînțeles, pentru că măsurile pe care trebuie să le luăm vizavi de unitățile acestea școlare au efecte în limitarea riscului îmbolnăvirii la copii, dar și limitarea riscului îmbolnăvirilor la adulții din anturajul copiilor sau adulții care lucrează în sistemul de învățământ”, a declarat pentru Agerpres medicul.
Ce măsuri pot fi luate de către școli?
Medicul a enumerat o serie de măsuri care trebuie avute în vedere pentru a se evita o creștere a numărului de îmbolnăviri.
„Unitățile școlare, ca și în anul anterior, or să stabilească un orar corespunzător al activităților astfel încât să se evite aglomerările cu un număr mare de elevi într-un interval de timp, astfel încât procesul educațional să se desfășoare normal, dar să se evite aceste contacte multiple ale elevilor din diverse cicluri de învățământ. De asemenea, o măsură care a fost discutată anul trecut și a fost mult mediatizată a fost această măsură de dimensionare corespunzătoare a claselor, în sensul că încă de anul trecut recomandarea a fost ca numărul efectivului elevilor dintr-o clasă să nu fie foarte crescut, pentru că acest fapt poate să favorizeze contacte strânse în cazul mai multor elevi și transmiterea mai facilă a virusului care crește în intensitate acest fenomen epidemiologic”, a explicat ea.
Alte măsuri vizează igienizarea și aerisirea claselor.
„Altă măsură importantă este asigurarea decontaminării continue a mediului școlar prin utilizarea deja cunoscuților decontaminanți, pentru suprafețe, pentru obiecte care sunt utilizate în comun. Ce e foarte important este asigurarea igienei aerului. Lucrul acesta se poate realiza prin aerisirea sălilor de curs, fie chiar în timpul orelor de clasă dacă temperaturile ne permit. Mai simplu spus, asigurarea unei ventilații naturale, dacă desigur nu sunt temperaturi scăzute, sau în cazul în care vor începe aceste temperaturi scăzute, în pauzele dintre orele de curs trebuie respectată recomandarea ca încăperile să fie evacuate, elevii să își desfășoare pauza în curtea școlii sau pe holuri, iar clasa respectivă să fie aerisită”, a precizat medicul Doina Azoicăi.
Şi folosirea dezinfectanților pentru mâini rămâne una dintre măsurile de care trebuie să se țină cont: „La acest punct de asigurare a igienei trebuie insistat asupra decontaminării mâinilor. În continuare vom avea acele flacoane cu dezinfectant. Atât elevii, cât și cadrele didactice, dar și personalul auxiliar să țină cont că decontaminarea mâinilor este o măsură de igienă care trebuie respectată în condițiile acestea de colectivitate”, a adăugat aceasta.
Triajul epidemiologic ar trebui continuat, susține medicul
O măsură utilă și necesară, spune medicul, o reprezintă supravegherea zilnică, prin triaj epidemiologic, a elevilor și personalului didactic și auxiliar.
„Aș insista, bineînțeles ca epidemiolog, că o măsură utilă, necesară, nu suficientă, dar utilă și necesară, este supravegherea zilnică a colectivității prin triaj epidemiologic în cazul elevilor și al personalului didactic și auxiliar. Vorbesc de toți adulții care sunt în structurile acestea de învățământ. Când spun triajul epidemiologic nu vreau să cad în panta exagerărilor, dar acest triaj epidemiologic trebuie făcut fie de un personal calificat – medic școlar sau asistent de la cabinetul școlar. Este foarte greu la momentul intrării în incintă, iar acest lucru s-a văzut din anii anteriori, dar eu mă gândesc că triajul epidemiologic zilnic se poate face în condiții optime, dacă instruim cadrele didactice, la începutul primei ore de clasă. Cadrul didactic poate să facă triajul epidemiologic țintit și valoros în controlul acesta epidemiologic, pentru că poate să constate care dintre copii are deja probleme respiratorii, iar atunci copilul va fi dirijat către cabinetul medicului școlar sau către medicul de familie pentru a îndepărta probabilitatea aceasta că este o manifestare a infecției cu SARS-CoV-2. Desigur, cadrul didactic poate să constate dacă un elev are și alte simptome sau prezintă o stare care sugerează o posibilă infecție cu acest virus. Mă gândesc și la monitorizarea temperaturii, dar știm foarte bine că a devenit foarte discutabilă. Cred că un triaj epidemiologic al elevilor și al personalului poate fi făcut ca să preîntâmpinăm o situație în care un posibil infectat ar putea să stea chiar câteva ore împreună cu ceilalți elevi în același colectiv al clasei și poate să disemineze virusul”, a arătat Doina Azoicăi.
Potrivit acesteia, putem depăși și această etapă de început a unui an școlar fără să avem evenimente epidemiologice deosebite în lunile care urmează – septembrie, octombrie, noiembrie, printr-o colaborare între responsabilii unităților de învățământ și părinți.
Comentarii recente