Sănătate

Postul și sărbătorile. La ce trebuie să fim atenți

Organismul uman poate suferi o reacție secundară în momentul schimbării bruște a alimentației, de la una bazată pe vegetale din perioada de post, la una bogată în carne, grăsimi și carbohidrați, atrag atenția specialiștii.

Șefa Disciplinei de Nutriție comunitară și igiena alimentelor din cadrul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie “George Emil Palade” din Târgu Mureș, prof. univ. dr. Monica Tarcea, spune că trecerea bruscă de la perioada de reținere la consumul de carne, grăsime, alimente de origine animală, adică de la perioada de post, către acele alimente tradiționale care sunt pe farfurie în zilele de Paște practic reprezintă „un abuz alimentar urmat de o serie de repercusiuni”.

Potrivit medicului nutriționist, unele persoane care au postit poate pot înregistra această reacție secundară a organismului care este „șocat de schimbarea bruscă a alimentelor din farfurie”. Acesta adaugă că „postul este bine-venit, indiferent de motivația pe care o avem, și, în aceeași măsură, în momentul în care trecem la acest tip de alimentație specifică perioadei de Paște, trebuie să fim mult mai atenți la ceea ce punem în farfurie. Ca principale recomandări, pentru cei care au ținut post și se apropie vertiginos de ziua de Paște, este important să conștientizeze că există acest risc alimentar, că aceste alimente dense de origine animală, de la rețete simple până la alimente care conțin mai multe grăsimi, mai multe proteine, care sunt încărcate din punct de vedere caloric, și asocierile cu care suntem obișnuiți pot să aibă repercusiuni neplăcute”.

După post, atenție mare la cantitatea de alimente ingerată!

Potrivit specialistului în nutriție, cei care au ținut post în ultima perioadă ar trebui să fie atenți la cantitatea de alimente pe care o consumă și să reducă numărul de mese cu care erau obișnuiți în perioada de post.

„În mod cert, pentru cei care au ținut post este o alegere personală, ține de cultura alimentară și de tradiții și credințe în egală măsură, suntem diferiți, dar avem o motivație. În aceeași măsură, mulți țin post și în ideea unei alimentații sănătoase pentru detoxifierea organismului, de reechilibrare a organismului, de renunțare la acele alimente care ne încarcă, de multe ori, cu substanțe toxice sau cu efecte negative asupra stării noastre de sănătate și stării nutriționale. Trebuie să fie atenți în special la cantitatea pe care o consumă, să încercăm să consumăm mai puțin decât am face-o de obicei, să încercăm să reducem numărul de mese cu care eram obișnuiți în perioada de post, să încercăm să reducem la măcar două mese pe zi, ar fi mult mai ușor pentru organism să se adapteze la această modificare bruscă de dietă. Aceste două mese cu diferența între ele de câteva ore generoase, 5 – 6 ore cel puțin, ne-ar ajuta organismul să digere mai ușor, să se adapteze la această încărcătură calorică densă de proteine, de grăsime, inclusiv de carbohidrați și să evităm, pe cât posibil, aceste efecte secundare neplăcute care pot să apară”, a arătat dr. Monica Tarcea.

Ea susține că, pentru evitarea acestui disconfort și a acestui aport suplimentar caloric, ar trebui să avem o proporție reprezentativă de vegetale în farfurie, astfel încât să nu fim tentați să consumăm alimente grele în mod excesiv, iar astfel să apară disconfortul abdominal.

„Să avem în farfurie o cantitate cât mai mică de alimente de origine animală și să predomine alimentele vegetale, legume, cereale integrale, pentru că aceste alimente de origine vegetală, cu care suntem deja obișnuiți din perioada de post, dacă predomină, ne ajută să trecem ușor, gradat, la alimente de origine animală – lapte, carne, ouă și cele cu aport de grăsime, care ne solicită. Aceste alimente de origine vegetală ne aduc și fibre alimentare care ne ajută să eliminăm mai ușor reziduurile, să avem o digestie mai ușoară și, în al doilea rând, țin de foame mai ușor, ne opresc să consumăm mai mult decât am avea nevoie, ne atenționează să nu depășim o anumită limită și ne ajută în această asociere cu lapte, carne, ouă, grăsimi sub diverse forme, pentru digestie și pentru reducerea aportului de calorii. Suntem orientați, în aceeași măsură, către alimentele intens procesate. Pe cât posibil, ar trebui, în primele zile de Paște, să consumăm alimente gătite în casă, să le evităm pe cele intens procesate, cumpărare de-a gata din magazin, tocmai pentru că acestea conțin multă grăsime, multă sare, mult zahăr, grăsime saturată, colesterol și acestea încarcă organismul atât de brusc după perioada de post”, a arătat medicul.

Dr. Monica Tarcea a menționat că, în perioada de Paște, avem deja o tradiție culinară și nu o putem schimba, fiindcă sunt câteva alimente care trebuie să fie în farfurie, însă, dacă le reducem cantitatea, deja avem un prim câștig.

Fără dulciuri seara

O altă recomandare formulată de dr. Monica Tarcea este legată de dulciuri, despre care spune că ar fi bine să fie consumate la prânz, dar în niciun caz seara.

„Suntem obișnuiți să adăugăm dulciurile la final, însă nu este cea mai bună recomandare, în perioada de Paște, este bine să consumăm aceste dulciuri fie dimineața, fie la prânz, dar în niciun caz după cină. Alimentele dense și mai ales dulciurile, care conțin un amestec mixt de grăsime, făină, zahăr, fructe dulci, încarcă mult organismul, în special peste noapte, îngreunează digestia și apar acele crize la unii dintre noi, crize biliare, crize pancreatice, din cauza șocului adus de zaharuri și grăsimi. De asemenea, fructele ar trebui consumate după masă și legumele dimineața. Contează când preparăm o salată de fructe și când facem una de legume, care pot să ne ajute să ne încărcăm stomacul la început și atunci reducem cât de cât din cantitatea de alimente, iar rezultatele sunt mai bune. Cantitatea contează, diversitatea contează, e adevărat că vom găsi anumite alimente în farfurie de Paște, dar să fie o cantitate cât mai mică, diversitate legată de garnituri și de partea vegetală pe care o punem în farfurie. Ne dorim un desert, îl putem pune la finalul mesei de prânz, dar într-o cantitate mai mică decât de obicei, ne facem această plăcere de consum, dar să încercăm să ne controlăm cantitatea pe care o consumăm și să fim conștienți că ceea ce este în farfurii e o mare sursă de plăcere, dar și o mare sursă de calorii”, a spus dr. Tarcea.

Nutriționistul ne recomandă să nu uităm de supe, chiar dacă am fi tentați să trecem direct la friptura de miel, fiindcă acestea ne vor ajuta la digestie și ne vor determina să mâncăm mai puțin.

„Una dintre recomandări ar fi să nu uităm de supe, la masa de prânz. Poate unii preferă să treacă la un aliment mai consistent de felul doi, dar supa poate preîntâmpina dispepsia, mai reduce din foame și astfel vom mânca mai puțin și poate chiar vom renunța la desert ulterior. Ne dorim să consumăm produse din miel sau diverse rețete de dulce, este în regulă, dar dacă începem cu o supă, restul cantităților care urmează se pot reduce. Mulți consumă sucuri de fructe sau de legume, eu le-aș recomanda să reducem aportul de sucuri chiar dacă sunt proaspete, pentru că acestea conțin mult zahăr și vom avea zahăr inclusiv în prăjituri și în diverse preparate. Să consumăm fructele ca atare fiindcă aduc fibre, aduc componente vitaminice, enzimatice, de minerale de care avem nevoie. Mestecăm mai mult timp, reducem cantitatea de suc pe care am consuma-o, un fruct ține de foame mai mult decât un suc din fructe și legume”, a afirmat nutriționistul.

Sportul trebuie inclus în „dietă”

Dr. Monica Tarcea ne atenționează să nu uităm nici de sport, care trebuie să fie inclus în program.

„Nu trebuie să uităm de mișcare, noi întotdeauna trebuie să asociem dieta cu mișcarea, pentru că altfel rezultatele nu sunt cele scontate. Mișcarea nu înseamnă un efort peste o anumit limită, ci doar puțin mai mult decât am făcut cu o zi înainte, să fim conștienți că această mișcare ne va ajuta să consumăm din energia adusă de alimentele pe care neapărat ni le dorim de Paște. Mișcarea în sine, în funcție de antrenamentul pe care îl avem fiecare, trebuie să fie ușor mai accelerat decât de obicei, dacă facem, de regulă, o jumătate de oră de antrenament, acum ar fi bine să facem o oră, deci dublat ca durată de timp ne ajută să mâncăm mai mult din ceea ce ne-am dori să mâncăm a doua zi”, a mai arătat dr. Monica Tarcea.

Șefa Disciplinei de Nutriție comunitară și igiena alimentelor din cadrul UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș, dr. Monica Tarcea, care activează în acest domeniu de peste 15 ani, susține că aceste recomandări pot să fie diferite de la o persoană la alta, în funcție de vârstă, de starea de sănătate, în funcție de activitatea fizică pe care o depune fiecare.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.